diumenge, 15 de novembre del 2009

PARTS D'UN HELICÒPTER

Rotor:

El rotor és la part giratòria de l'helicòpter que genera la sustentació. Amb aquest terme se sol fer referència al rotor principal horitzontalment, però també es refereixen al rotor de cua. El rotor es componen de diverses pales o aspes que giren entorn un eix o masteler. Les pales tenen una forma aerodinàmica similar a les sales d'un avió, corbades formant una elevació en la part superior i llises o fins i tot còncaves en la part inferior, forma que es coneix com perfil alar. Aquesta forma és la responsable de la sustentació que produïxen les pales en moviment. Quan l'helicòpter està en l'aire tendeix a donar voltes sobre les seves vertical en sentit oposat al gir del rotor principal, el que fa immaniobrable l'aparell. Per a evitar aquest efecte, cridat parell, empren o el rotor de cua, una hèlix més petita disposada verticalment que genera una embranzida per a contrarestar l'efecte parell, el denominat efecte antipar. Hi ha helicòpters que no tenen rotor de cua vertical, sinó dos motors horitzontals, en diferents disposicions que al girar en sentits oposats eliminen la necessitat del rotor de cua, o fins i tot sistemes com el fenestron o el NOTAR.


Rotor de cua convencional:


És un rotor més petit muntat verticalment en la cua d'un helicòpter d'un solo rotor. Aquest genera una embranzida que contraresta el parell. El sistema que mou el rotor de cua consisteix en un arbre de transmissió generalment flexible que recorre la cua i una caixa d'engranatges en la seva part final, que permet controlar les revolucions per minut



Fenestrón:


El fenestrón, també cridat fantail o rotor de finestra, és una hèlix amb de 8 a 18 pales, tancat en la cua de l'helicòpter. Aquesta situació permet una major força de rotació que un rotor convencional i per aquesta raó i el seu major nombre de pales pot tenir una grandària menor que un rotor de cua normal. Els seus avantatges radiquen en la seva major seguretat a l'estar més protegit i el menor nivell de soroll, no obstant això, també té alguns desavantatges, que són l'increment en el pes, el cost, la complexitat i el consum, sobretot en vol estacionari.



Notar:


El sistema antipar NOTAR (NO TAil Rotor, no rotor de cua) és un recent i innovador sistema antipar, desenvolupat per McDonell Douglas Helicopters Systems, que elimina la necessitat de rotor de cua en l'helicòpter. Està incorporats a models d'aquesta signatura, com el MD 520 o l'Explorer. Consisteix en un ventilador muntat en la part de darrere del fuselaje. El ventilador, mogut per la transmissió, injecta aire en el masteler i el flux surt per la part final, obteniendose l'efecte antipar.












Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada