diumenge, 15 de novembre del 2009

MOTORS DE COTXES = MOTORS D'AVIÓ?

La veritat es que no tenen res a veure els motors davió amb els motors de cotxes.
Peró si existeixen marques de cotxes que anteriorment feien motors d'avions. Com n'es el cas de BMW:





Començaments:



El predecessor de BMW va anar l'empresa Rapp Motorenwerke GmbH, fundada en 1913 per Karl Rapp. Van canviar el nom a l'abril de 1917, en primer lloc a BMW GmbH (societat limitada) per a acabar en BMW AG, un any més tard després de la seva conversió en societat anònima. El primer director general va ser Franz Josef Popp, que mantindria el càrrec durant 20 anys. L'enginyer Max Friz va destacar en la jove empresa per desenvolupar en 1917 un motor d'avió d'alta compressió, gràcies a la qual cosa es va poder reduir la pèrdua de prestacions en les altures. Aquesta innovació va tenir tal acceptació que BMW va rebre una comanda de 2.000 motors per part de l'administració de l'exèrcit prusiano. El 17 de juny de 1919 es va arribar el rècord d'altura de 9.760 metres amb un BMW IIIa. El final de la Primera Guerra Mundial i el Tractat de Versalles va semblar ser la fase final de l'empresa, ja que el tractat prohibia la fabricació durant 5 anys de motors d'avió, per aquell temps l'únic producte de BMW. En 1922 Camillo Castiglioni, accionista principal de la companyia va abandonar l'empresa per a anar-se A Bayerische Flugzeugwerke AG (BFW), duent-se també els drets de la marca BMW. L'empresa BFW era originària de l'empresa Gustav-Otto-Flugzeugwerk, que fundés el 7 de març de 1916 Gustav Otto, fill de Nikolaus August Otto, inventor del motor de combustió. El 7 de març de 1916 es considera, en la descripció de la història de l'empresa, com data oficial de fundació de BMW. Amb la sortida de Castiglioni els Bayerische Flugzeugwerke (BFW) deixarien lloc a BMW. L'empresa que es cridés fins a llavors BMW pas a cridar-se Süddeutsche Bremsen-AG i després Knorr-Bremse, empresa industrial d'importància en el sector dels frens. Un any després del canvi de nom, en 1923, Max Friz i Martin Stolle van desenvolupar la primera motocicleta BMW, la R32, i van asseure d'aquestes formes les bases per a una nova línia de producció: Motocicletes. Friz solament va precisar de 5 setmanes per al desenvolupament de la R32, que ja llavors duien el clàssic motor de BMW de dos cilindres muntats horitzontalment en ambdós costats i refrigerat per aire (motor tipus "Boxer"). A partir de 1924 es van tornar a produir motors d'avió. El Schienenzeppelin fabricat en 1930 va ser propulsado amb un motor BMW.


Primera producció d'automòbils:


En 1928 BMW compro l'empresa VEB Automobilwerk Eisenach, el fabricant del petit automòbil DIXI, convertint-se així en fabricant d'automòbils. El 22 de març de 1929 BMW va produir el seu primer automòbil en sèrie en Eisenach, en el land alemany de Thüringen. El model es va denominar 3/15 PS, o també DÓNA 2, i va ser fabricat sota llicència del britànic Austin Seven. El vehicle es va ensamblar a Berlín amb una carrosseria de l'empresa Ambi-Budd, que recordés al Rosengart, també fabricat amb una llicència de Austin. En 1932 arribaria el primer "autentico" BMW denominat AM1 (de l'acrònim Automobilkonstruktion München Nr. 1, a l'espanyol "Construcció d'automòbil Munic Nr. 1"). L'AM1 era un vehicle de major grandària i tècnica més avançada que el DIXI, per exemple, vàlvules controlades des de dalt, frens en les quatre rodes, eix pendular davanter. El primer vehicle de nova construcció portada a terme íntegrament pels propis tècnics de BMW va anar el 303, llançat en 1933. Va ser obra de Fritz Fiedler (1899?1972) i estava equipat amb un motor de 6 cilindres i 1,2 litres de capacitat. A causa de l'ampliació de la construcció de motors d'avió a partir de 1933, la divisió de vehicles i motocicletes pas a ser un negoci menor. A pesar d'això, els hi models llançats en l'època, el326 (1935), el 327 (1937) i el roadster esportiu 328 llançat en 1936, van ser populars . El BMW 326 va estar en producció entre els anys 1936 i 1941, les seves característiques i un preu adequat (5.500 RM) li va fer arribar a un èxit de vendes. Van arribar a produir-se 16.000 unitats en el període. Tenia formes molt arrodonides, i en la part del darrere era notable la presència marcada de la roda de recanvi en el maleter. El xassís construït amb travessers perimetrals permetia que la carrosseria no fos alta al permetre col·locar els seients dintre del perímetre. Abans del començament de la Segona Guerra Mundial BMW fabricava el 327, un automòbil ampli i luxós, i el 328, un esportiu descapotable. Ambdós models estaven equipats amb un motor de 2 litres i van ser molt avançats en la seva època.%[cita requerida] El 328 va destacar no solament per la seva construcció sinó també pels nombrosos èxits en els circuits de carreres, entre ells la Mille Miglia celebrada a Itàlia en 1940. Aquest model va consolidar la imatge de BMW com fabricant de models esportius, que perdurés després de la Segona Guerra Mundial. En Gran Bretanya va ser tan popular que es va comercialitzar en el seu mercat sota llicència de BMW per Frazer-Nash, empresa que des de 1934 venia important motors de BMW per als seus propis models.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada